הפרעות מצב-רוח ובראשן דיכאון, חרדה ושילובים שלהם, הן מהמחלות הנפוצות ביותר, ויש היום אמצעים רבים להתמודד איתן. מדריך קצר זה מציג את האפשרויות העיקריות

לא כל חשש הוא חרדה ולא כל "דיכי" הוא דיכאון קליני שדורש טיפול תרופתי, אבל אם אתם חשים שמצבכם הנפשי לא טוב, או שבעיות נפשיות שונות מפריעות לשגרת חייכם, יש מה לעשות.

לא נציג כאן את כל התורה כולה, אבל במאמר הקצר שלפניכם ננסה לעשות סדר באפשרויות העיקריות העומדות לרשותכם.

שיטות הטיפול העיקריות

אם אינכם יודעים למי עליכם לפנות, תוכלו להתחיל ברופא המשפחה. הוא יכול להפנות אתכם הלאה לאיש מקצוע מתאים, וגם מוסמך להעניק לכם טיפול תרופתי ראשוני, אם לדעתו יש צורך בכך.

פסיכותרפיה, טיפול באמצעות שיחות (Talk Therapy) שלרוב נוהגים לכנות פשוט "טיפול פסיכולוגי", תוכלו לקבל מפסיכולוג או עובד סוציאלי שהוכשר לכך, דרך קופת-החולים או באופן פרטי.

זה יכול להיות טיפול פסיכואנליטי ממושך ויקר (השיטה של פרויד), טיפול קצר-מועד, טיפול דינמי (שעוסק בהבנת דחפים לא מודעים) או – ברוב המקרים כיום – טיפול קוגניטיבי-ביהייביוריסטי (CBT. לפעמים נקרא גם "התנהגותי קוגניטיבי"), שעוסק בדפוסי החשיבה ובהתנהגות.

גישת ה-CBT נחשבת לזו שמשיגה את התוצאות הטובות ביותר במספר הרב ביותר של המקרים, ובה המטופל גם לומד לשחזר דפוסי התנהגות מועילים וגם לשנות את דפוסי המחשבה שמגבילים אותו, מקשים עליו או מעוררים בו מצוקה רגשית.

הטיפול התרופתי לחרדה ודיכאון

המחקרים מראים על תוצאות טובות במיוחד בשילוב בין טיפול CBT לבין טיפול תרופתי. כיום, מלבד משפחות התרופות הישנות (כגון תרופות טריציקליות ותרופות MAOI) ישנה משפחה של תרופות שנחשבות בטוחות מאד ובעלות מעט תופעות לוואי: חוסמי ספיגה חוזרת של סרוטונין (SSRI).

סרוטונין הוא מוליך עצבי שזמינותו משפיעה על מצב הרוח, ורוב התרופות נגד דיכאון וחרדות פועלות להגדלת הזמינות הזו. למשפחה זו שייכות תרופות כמו פרוזק, ציפרלקס, לוסטרל וסרוקסט.

תרופות פופולריות נוספות כמו סטרטרה, סימבלטה ואפקסור, משתייכות למשפחה קרובה: SNRI. אלו תרופות שמגדילות את זמינות הסרוטונין, ומוליך עצבי נוסף ששמו נוראדרנלין וגם הוא משפיע על מצב הרוח. תרופות נוספות שמשמשות לטיפול בדיכאון משפיעות על שני הנ"ל ו/או על הדופאמין, מוליך עצבי שלישי.

טיפול משלים ושיטות נוספות

 קיימות שיטות פסיכולוגיות נוספות, וישנן שיטות טיפול לא פסיכולוגיות כמו ביופידבק, היפנוזה, EMER, קואוצ'ינג (אימון אישי) ועוד.

בנוסף, מחקרים שונים הראו על תוצאות טובות עד טובות מאד, לשינויים בסגנון החיים, לרבות תזונה משופרת (ושימוש בתוספי מזון מסוימים), פעילות גופנית מתונה, עיסוק בפעילות שעוזרות לפרוק מתח (כגון מדיטציה, יוגה, טאי צ'י, פלדנקרייז, דמיון מודרך ועוד), גידול חיית מחמד, קיום חיי חברה ומשפחה מספקים ועוד.

אמצעים אלה יכולים לשמש כתוספת לטיפול פסיכולוגי ו/או תרופתי ולעיתים אף להחליף אותם. לעיתים קרובות הטיפול המשלים מצליח כשהוא מצטרף לטיפול אינטנסיבי, תרופתי ו/או פסיכולוגי, ומחליף אותו בהדרגה.

***

המאמר מבוסס על המדריך המעשי לטיפול בדיכאון וחרדה של הפסיכיאטר ד"ר ירדן לוינסקי.