בשנים האחרונות אנחנו יכולים לשמוע יותר ויותר על אנשים שפונים לטיפול CBT, טיפול התנהגותי. מדובר בענף מתחום הפסיכולוגיה שמטרתו לעזור למטופלים להתמודד עם הרגלים מסוימים שהם רכשו במהלך השנים, ולהיפטר מהם לטובת הרגלים חדשים, בריאים יותר.

טיפול התנהגותי הוא טיפול שנועד להחליף את הטיפול המסורתי, אשר במהלכו מתמקדים בטראומות מן העבר ובמטרה לפתור אותן, על מנת שיהיה ניתן להתמודד עם ההווה. בטיפול התנהגותי מתעסקים עם הרגלים ומצבים שעוצרים אותנו קדימה היום וכיצד ניתן ללמוד דרכים חדשות אשר יקדמו אותנו הלאה.

טיפול התנהגותי CBT מיועד לאנשים שמרגישים תקועים, לא משנה אם מדובר בעבודה, בזוגיות, בלימודים ובכלל בחיים. מדובר על מצב של תקיעות שמונעת מהם להתקדם או להשתנות. לא מדובר כאן על מצב שהם חשים חוסר שאיפה או נטולי מטרות, אלא יותר על על מצב בו כל ניסיון מצידם להתקדם הלאה נתקל בקשיים והם לא מסוגלים להתמודד איתם, הם משפיעים על החיים שלהם ומונעים מהם להתקדם. כמובן שיש לתקיעות הזאת, השפעה נפשית, השפעה אישית, השפעה על הזוגיות, ולא פעם אפילו פיזית, בריאותית.

טיפול התנהגותי פועל על פי קווים ברורים. במהלך הטיפול מנסה המטפל להבין מה בדיוק חווה המטופל, מתי הוא חווה את זה, מה היה בסיס שיצר את התקיעות הזאת, וכך הם מנסים לתרגל שיטות וכלים כיצד להתגבר על המצב שנוצר.

חשוב לומר, מדובר על טיפול בכלים מעשיים, טיפול בכלים טכניים שניתן להשתמש בהם ביום יום. לא מדובר על מנטרות או קלישאות אלא על כלים אמיתיים, כיצד לגשת אל הדברים, כיצד להסתכל עליהם, איך לעבוד איתם. מה יש לומר ומה צריך לעשות. כל זה תוך כדי הבנה עמוקה של המצב בו נמצא המטופל ומדוע הוא נמצא בו.

טיפול זה נבדל מטיפולים פסיכולוגיים כי הוא מתעסק בצד פרקטי ולא רק בצד התיאורטי, הרגשי או המחשבתי. הטיפול גם שונה מאימון, כי הוא מתעסק לא רק בצד הפרקטי, אלא גם בצד הפנימי, זה שבוחן מדוע הגענו למצב שהגענו.