נפש בריאה בגוף בריא היא אינה קלישאה. היא תובנה עמוקה של יחסי האדם עם עצמו, בין הגוף לנפש. זו תובנה שמלווה אותנו עוד מראשיתה של הפילוסופיה והאנושות כולה בעידן התפתחות התובנה והמודעות.
כבר בימי רומי העתיקה, כמו גם בכל סיפורי התנ"ך יש התייחסות לשמירה על הגוף, לא רק מבחינת המזון אלא גם מבחינת התנועה, הפעילות הגופנית ושמירה על אימונו.
כיום כבר ברור לכל שלצד החשיבות הפיזית של פעילות גופנית יש לה חשיבות גבוהה לא פחות לכל הנוגע לאיזון ובריאות הנפש שלנו.
קשת הרגשות האנושית
הנפש היא החלק הבלתי נראה שאחראי על החיים כולם. אין דבר חזק יותר ומפעיל יותר מהמצב הנפשי והוא כולל מנעד רחב מאד של רגשות ותחושות לרבות אהבה, כעס, חרדה, אופוריה, דיכאון ועוד.
במצב בריא שבו יש באופן כללי איזון, התחושות והרגשות השונים יתלוו את חווית היום יום ויצבעו את האופן שבו אנחנו רואים את הדברים. אהבה תצבע הכל בוורוד בעוד שלדוגמא דכאון קל יצבע הכל באפרוריות.
ככלל, קשת הרגשות השונות שלנו מלווה אותנו כל הזמן כשר בכל פעם רגש אחר מובהק יותר. לעיתים המצב יוצא מכלל שליטה ועוצמת הרגש מתחזקת, כך שהוא הופך להיות דומיננטי ביותר. אנחנו מכירים את זה מהתאהבות. האופוריה הזאת שגורמת לנו להתרכז רק באדם אחד וכל שאר העולם מתיישר לפי האהבה שאנחנו חשים.
הדבר פועל באותו האופן, רק לכיוון השני עם דיכאון. כולנו חווים דיכאון קל מעת לעת, ובמקרים חריגים הדיכאון הזה יכול ללוות אותנו תקופה ארוכה, לעיתים אף כרונית. דיכאון קל הוא לא בעיה בכלל, להפך. זה חלק אינטגראלי מהתפתחותו של האדם. בעצם הנסיון לצאת מהדיכאון ותוך כדי ההצלחה בכך נפש האדם מתחזקת, מתחשלת ועולה שלב.
הנצחת הסבל
ועם זאת, ולמרות שאנחנו מבינים את חשיבות הדיכאון, האם, גם לאחר שהכל ברור לנו אנחנו חייבים להיות בתוך הסבל?
התשובה היא לא. בדיוק כפי שאנחנו לא צריכים לשאת כאב ראש, אין סיבה שנשא ונחיה בתוך מועקות נפשיות, יהיו מקורותיהם אשר יהיו.
אם הגיע דיכאון קל אפשר לעשות הרבה בכדי להקל עליו, ולא צריך הרבה מאמץ בשביל זה. כאן אנחנו חוזרים לפעילות הגופנית שתסייע לשחרר הורמונים בגוף ולהביא את המצב לידי איזון נפשי במצבים של דיכאון קל. נכון גם הדבר לגבי מדיטציות ושמירה על אורח חיים בריא ומאוזן הכולל שינה טובה ותזונה טובה.
פעילות גופנית היא הכרחית לחיים מאוזנים והיא בהחלט מסייעת למדר תופעות נפשיות שונות כך שהן לא יוצאות מכלל שליטה. היא כמובן לא מונעת או מטפלת באופן מוחלט, בטח לא במצבים כרוניים, אבל היא בהחלט מהווה את המקור הזמין והיעיל ביותר לשמירה על איזון בריא.