ידוע כי פעילות גופנית, על כל סוגיה ורבדיה מסייעת לתפקוד הגופני, הבריאותי ותפקוד המערכות. כל פעילות גופנית, גם מתונה, גורמת לשינויים בקצב הנשימה ופעילות הלב. כמו כן עולה הדופק, הגוף מפריש יותר זיעה, ובעצם מפריש מתוכו את הפסולת והרעלים הצבורים בו. כאשר הפעילות הגופנית היא עקבית ותדירה, היא דורשת כושר של הגוף ועמידה במאמצים שונים. כלומר, הגוף צריך לפתח יכולות בהן כל המערכות שלו יפעלו במקביל ובתיאום בזמן מאמץ. לצורך כך יש להביא את הגוף לכדי מצב בו יהיו מפותחים בו כמה דברים, ביניהם כוח, גמישות וכן סיבולת לב ריאה.

אז מה זה בדיוק?

סיבולת לב ריאה היא מצב בו מערכות הגוף המרכזיות, שהן הלב, הנשימה, הדם ומערכת העצבים, לפעול בתיאום ביניהן ולתמוך בגוף בזמן פעילות גופנית, במיוחד אם  היא ממושכת וכרוכה במאמץ. התהליך הפיזיולוגי שגופינו עובר כולל קליטת כמויות חמצן מהאוויר באמצעות נשימה והחדרתו לריאות. אותו אוויר מועבר, בעזרת כלי הדם והעורקים, אל התאים והלב. במקביל לתהליך הזה, מפרישים התאים באמצעות הדם את חומרי הפסולת בגופינו, דרך מערכות נוספות ופולטים אותם החוצה. פעילות המערכת הגופנית היא להגיע למצב בו הגוף מסוגל לקלוט כמות גדולה של חמצן בזמן קצר ובו בזמן לפלוט את פסולת מערכות הגוף החוצה. סיבולת לב ריאה מתפתחת בכל פעילות גופנית, אולם בפעילות שהיא ממושכת ומאומצת, התהליך הוא קצר יותר למשל, פעילות אירובית, כגון, ריצה, רכיבה על אופניים, שחייה או הליכה מהירה היא פעילות המסייעת לפיתוח סיבולת לב ריאה. גם פעילויות גופניות אחרות, כמו כדור רגל, טניס, ריקודים אירוביים וכדומה כוללים פעילות אירובית אולם גם פעילות אנאירובית. במהלך הפעילויות האירוביות, נדרשת אנרגיה רבה. החמצן העובר אל השרירים עושה זאת באמצעות מערכת הנשימה, הלב והדם. כשהיכולת מתפתחת ונרשמת סיבולת לב ריאה במאמץ, פירוש הדבר הוא גם שמירה על בריאות תקינה ועל תפקוד תקין של הלב והדם.

מגבירים הילוך

דרכים מצוינות לפתח סיבולת לב ריאה ובאופן מבוקר, היא השתתפות בשיעורים אירוביים של חדר כושר. במקומות כאלו, למשל חדר כושר הולמס פלייס, ניתן לבחור פעילות אירובית לפי יכולותיכם, טעמכם והנטייה שלכם לענף כזה או אחר. למשל, ספינינג, הוא דרך מצוינת לפיתוח סיבולת לב ריאה וכמובן הגמשת השרירים, פיתוחם ועבודה על כוח. אם אתם יותר בענייני ריקוד, תמיד תוכלו לבחור בפעילות נמרצת לא פחות, דוגמת זומבה או אירובי מדרגה המלווה במוזיקה סוחפת וקצבית. כל הפעולות הללו הן במטרה לפתח ולשפר את סיבולת הלב- ריאה וכן תורמים לפיתוח שרירים, עיצוב וחיטוב הגוף.

חדרי כושר, דוגמת חדר כושר הולמס פלייס, מספקים את הסביבה המבוקרת והמפוקחת וגם את התנאים הנוחים והנכונים שיסייעו לשפר סיבולת לב ריאה. בחדרי כושר אלו מצויים מדריכי חדר כושר מוסמכים ומנוסים, שמסייעים בבניית תוכנית אימונים וכניסה לכושר בהדרגה ותוך השגחה על המתאמנים ובקרה על דרגת המאמץ שלהם.