"נפש בריאה בגוף בריא", גורסת האמרה הידועה, ובצדק גמור: אינספור אנשים יוכלו להעיד, במידה זו או אחרת של ביטחון, כי ביצוע פעילות גופנית שיפר את מצבם הנפשי פלאים. מבחינה מדעית, גם אם מקור הקשר שבין שני המשתנים האלה לא תמיד ברור, אפשר להצביע על כיוון ההשפעה, והוא כלפי מעלה.

היתרונות הנפשיים של ספורט

לא פעם, נדמה לנו כי מצב הרוח של הסובבים אותנו מושפע מהפעילות הגופנית. אנשים אשר רשומים כחברי מכון כושר חיפה, למשל, נראים לנו נמרצים, בעלי ביטחון עצמי, וכן- גם מאושרים יותר. גם תחושת ההנאה של המקפידים לשחק כדורגל מדי שבוע, אם ניקח דוגמא נוספת, נראה שמשתפרת פלאים ברגע שהם עולים על המגרש.

זה לא מקרי, ואפילו ניתן למצוא לכך הסבר ביולוגי. בעת פעילות גופנית מאומצת, משתחררות כמויות גבוהות של אנדרופינים, אשר מעוררים את מרכז ההנאה במוח. הדבר מביא למספר רב של תמורות בגוף, ובכלל זה הרגשה טובה. תורם לכך גם היבט התחרותיות, שבא לידי ביטוי לא פעם בפעילות ספורטיבית: תחושת הניצחון במשחק קבוצתי, או לחילופין שיפור הישג אישי כלשהו, נתפסים תמיד באופן חיובי.

ההערכה העצמית של המרבים בפעילות גופנית נוטה להיות גבוהה יותר, גם אם אין בה הישגיות של ממש-  המראה של הגוף משתפר, החוסן הגופני עולה, ויחד עם אלה גם הביטחון העצמי. הפעילות הגופנית מביאה למעשה לשינוי של השגרה היומיומית, ומרחיקה את האדם מהלחצים שבוודאי מקיפים אותו בחיים היום יום.

ההשפעה על המוח

מחקרים רפואיים רבים מתייחסים להשלכות נוספות של בריאות הגוף על בריאות הנפש. האמונה כיום היא שאנשים אשר פעילים מבחינה גופנית, ממשיכים לשמור על הצלילות שלהם גם בגילאים מבוגרים. עיסוקים דוגמת הליכה או השתתפות בחוג ספורט, מביאים להמשך ההתפתחות של המוח, ו"מתרגלים" אותו למעשה. כל זה עשוי "להאיט" את הליך ההזדקנות הגופני והנפשי של האדם.

לכך יש גם השפעה חיובית על מצבו המנטלי של האדם. הוא מרגיש שיש לו שליטה על היבטים רבים בחיים שלו, ושהוא לא נותר חסר אונים אל מול הקשיים המאפיינים רבים, ובעיקר את בני הגיל השלישי. הדבר מביא, על אותו עיקרון, לשיפור בדימוי ובביטחון העצמי, ומונע תופעות דוגמת חרדה או דיכאון קליני.

אז מה עושים?

כמובן שההשפעה החיובית של גוף בריא על הנפש לא צריכה להיות הגורם היחידי שיש לתת עליו את הדעת. חשוב לא פחות הוא שפעילות גופנית פועלת באופן יעיל בהחלט על גוף האדם: היא מקטינה את הסיכוי לחלות במחלות כרוניות (דוגמת סוכרת או יתר לחץ דם), ואף את הסבירות להשמנת יתר. בטווח הרחוק יותר, המשמעות היא אורח חיים בריא ואיכותי הרבה יותר.

כאשר מתחילים בביצוע פעילות גופנית, מומלץ מאד לעשות זאת במסגרת כלשהי. אפשר בהחלט להירשם לחדר כושר, להיעזר במדריך ספורט גופני או להשתתף בפעילויות ספורטיביות קבוצתיות תדירות. יחד עם זאת, היות וספורט יכול רק לסייע, לגוף ולנפש כאחד, ראוי לתת את הדעת על ביצוע שלו בכל מקרה.