כאבים רבים תוקפים אותנו מדי יום ביומו. חלק גדול מן הכאבים האלו הם כאבי סרק הנובעים מתוך תנועות לא נכונות, שאינן גורמות נזק, או אפילו מתוך מצב רגשי רעוע מעט. כולנו חווים חוויות שונות בחיים המשפיעות עלינו ועל גופנו בצורות שונות ולכן חשוב מאוד לדעת מתי מדובר ב"כאב סרק" ומתי, לעומתו, מדובר בכאב רציני אשר עלול לגרום נזק בטווח הארוך יותר.

כאב גב הוא דוגמא מצוינת לכך. כאבי גב רבים נובעים מתוך שינה עקומה, עייפות מתמשכת או סתם ישיבה בזווית לא נכונה. אך לעומת הכאבים הנפוצים האלה, ישנם כאבי גב אשר נובעים מבעיות רציניות יותר, חלקן הגדול בעקבות עומס יתר המופעל על הגב בעת נשיאת משקל רב או תנועות חדות ולא נכונות.

בלט דיסק, לא תמיד סופו של הגב

בלט דיסק הוא השלב הראשון בדרך לפריצת דיסק, ואת זה חשוב מאוד להבין. מדובר במקרה שבו הדיסק הבין חולייתי נדחק החוצה מבין החוליות. בלט דיסק קורה בעקבות תנועה משולבת של כיפוף הגב יחד עם סיבובו לאחד הצדדים. כאשר מונח משקל רב על הגב, תנועה זו עשויה לגרום בסיכוי גבוה במיוחד לאותה בעיה חמורה אשר גורמת ללא מעט כאב גב וכאב ראש.

הדרך הנכונה להתייחס לכאבים פתאומיים

אם לפתע באמצע היום, ללא שום סיבה מוגדרת ונראית לעין, אתם חשים בכאב כלשהו בגב, כזה אשר מפריע לכם לתפקד או אולי לאו דווקא, חשוב ראשית להגדיר את הכאב בעיני עצמכם. האם מדובר בכאב מקומי? מופשט יותר? חד או עמום? האם הכאב סטטי או משתנה והאם זה תלוי בתזוזה או שלא. הגדרת הכאב תעזור לכם להבין מעט יותר מול מה יש לכם עסק, גם אם לא תגלה לכם את סיבתו.

כאשר אתם חשים באותו כאב גב, לאחר הגדרת הכאב כמובן, מומלץ להמנע לחלוטין מנשיאת משאות כבדים למשך מספר ימים, תלוי בכאב. אם הכאב ממשיך למרות המנעותכם מכך, מומלץ לגשת לרופא ולבדוק שלא מדובר חלילה במקרה של בלט דיסק. גם במידה והכאב הוא חד, פתאומי או מגביל בתנועה, כדאי לגשת לרופא במהירות על מנת להמנע מסיבוכים כמו פריצת דיסק או בעיות בגב.

כיצד מטפלים בבלט דיסק?

כיום אין טיפול יעיל ומוחלט במקרים של בלט דיסק. ההמלצה לטיפול בבלט דיסק או כאב גב מתמשך בכלל, היא לגשת לטיפול אלטרנטיבי כדוגמת פיזיותרפיה סינית, דיקור סיני ועוד. הפעולה המתקבלת היא שחרור המפרקים והגדלת טווח התנועה. כמובן שחשוב לא פחות, להימנע מנשיאת משאות כבדים ומביצוע תנועות לא נכונות וחדות ללא בקרה. חשוב לבצע פעילות גופנית פשוטה אשר תחזק את השרירים, ולנסות עד כמה שיותר לישון על משטחים קשים וישרים, שיעזרו להחזיר לגב את צורתו הטבעית ועל ידי כך גם להקל על הכאב בו.